Grönland.

Under en månad på Grönland med vandring, fiske och en hel del matlagning vid campen. Mitt uppdrag var att just laga mat till de gäster som var ute vid älven Qorqut och fiskade efter röding.
Jag har haft en hel del tid på mig att vandra upp på några av de bergstoppar som ligger utmed älven. Ibland har jag vandrat med några av gästerna och dom uppskattade det väldigt mycket. Det blev ett avbrott i allt fiskande.
Vid älven som ligger ca 6 mil från Maniitsoq, dit tar man sig med båt, där slutade också all uppkoppling med mobilen att fungera. En härlig känsla men också lite ovanlig då vanan av att vara tillgänglig helt plötsligt inte fanns. Efter några dagar då flöt dagarna ihop och jag brydde mig inte om om det var lördag eller måndag. Inget måste utan jag tog dagen som den kom. Att få vara i den här miljön, den fina naturen, inget krav på tiden men framförallt ingen stress var helt underbart. Hälsa för själen men också gav det tankar på, vad är det som sker där hemma, med all denna stress och tillgänglighet. Något som jag kan rekommendera er att prova på. Nu behöver man ju inte åka till Grönland, utan göra något någon dag, något som får just dig att reflektera över vardagen.
Campen vid älven Qorqut.
Jag tältade straxt ovanför campen med utsikt över fjorden.
Utsikt från en av topparna.
En av många fina vandringsdagar.
Jag var ju kock på campen och här blev det nybakat tunnbröd, gravad röding med citrongrädde.
Varje dag hade jag mina stunder då jag kunde sitta och njuta och reflektera, kika ut över den fina utsikten och bara ha det gott.
En av de många vyer från mina toppbestigningar.
Jag kommer med stor sannolikhet att besöka Grönland igen. En plats på jorden där jag kan finna balansen mellan vardagen och naturen.

«

Lämna en kommentar