Galdhöpiggen

Bestigningen av Galdhöpiggen

I början av oktober 2007 bestämde jag mig för att åka till Norge och göra ett försök att bestiga Nordens högsta berg Galdhöpiggen. Jag hade nyss kommit hem från Kebnekaise där jag hade gjort en av de vackraste bestigningar man kan vara med om. En klarblå himmel och en otroligt fin utsikt gjorde denna dag till ett minne för livet. Jag tänkte att när jag ändå är på gång är det lika bra att göra ett försök att bestiga det omtalade berget Galdhöpiggen, som ligger vid Jotunheimen i Norge.

Jag tog kontakt med guiderna, hörde mig för om det var möjligt att ta sig upp på toppen av berget. De var tveksamma till en toppbestigning på grund av att det rådde full vinter vid fjällstationen som den guidade turen utgår ifrån. Men jag är envis och ville gärna klättra upp på nordens högsta topp innan vintern helt hade tagit över berget och bäddat in det i snö. På vinst och förlust startade min kära fru och jag den 71 mil långa resan mot mitt äventyr.

När man åker bil i Norge får man inte ha bråttom. Man måste ta sig tid att njuta av den fina naturen, och färden på vägen till berget bjöd stundom på otroliga vyer. Inte såg vi en tillstymmelse till vinterväder heller så jag tänkte att det här blir en lätt match. Man ska inte ta ut segern i förskott, detta uttryck har man hört förut och i det här fallet stämde det.

Väl framme vid vår stuga fick vi med egna ögon se att det guiderna hade sagt om vädret stämde fullt ut. Snöstorm och ingen bestigning, det var beskedet vi fick. Om det kändes tråkigt? Jag ville inte gå med på detta besked utan började jaga möjligheter till att ändå få klättra upp till toppen. Eftersom jag inte hade dubbdäck blev jag avrådd från att ta bilen upp en platå närmare toppen. Jag hade kontakt med guiderna som befann sig ett par hundra meter högre upp. Jag fick tag på ett par alpinister nere vid stugan där jag befann mig. De hade så klart dubbat och var på väg till guiderna vid platån några hundra meter upp. Via telefon fick jag höra att guiderna skulle göra ett försök att nå toppen trots snöstormen som rådde.

Det blåste ca 25 meter i sekunden och termometern visade 28 minus. Som tur var hade jag tagit med extra kläder. Jag fick lifta med alpinisterna upp till utgångspunkten. Efter en timmes väntan bestämde guiderna att vi skulle göra ett försök.

På med säkerhetsutrustningen, nu var det äntligen dags, MOT TOPPEN!!! Vi kopplade ihop oss i varandra och började vandringen över glaciären, där måste man av säkerhetsskäl gå i replag. Blåsten tilltog men vi stretade på i motvinden, nu fanns det inget som kunde stoppa mig. Det tog ca 2 timmar fram till själva piggen och där blev vi frånkopplade för att på eget ansvar ta sig upp till toppen.

Berget är 2 469 meter högt. När jag passerat 2 000 meter kände jag av den tunnare luften. På 2 300 meters höjd var jag tvungen att stanna till för att hämta andan en stund. En av alpinisterna rekommenderade detta och det var bara att lyda, efter 10 minuter kunde jag fortsätta igen. Snöyran gjorde att utsikten inte var den allra bästa. Man kanske såg 5 meter framför sig, men det gjorde inget för nu var det fokusering på att nå toppen av Galdhöpiggen. Njuta av utsikten var det bara att glömma.

Efter 4 timmars äventyr i snöstorm och kyla nådde jag tillsammans med alpinisterna toppen av berget. Törstig som en uttorkad gammal kamel tog jag fram min flaska med vatten som jag hade i ryggsäcken. Att försöka få ut det frusna vattnet genom en flaskhals ville jag inte försöka mig på. Det skulle bli en svårare utmaning än att i snöstorm bestiga Nordens högsta topp, Galdhöpiggen.

För att se mer bilder från Galdhöpiggen, klicka >” href=”https://aktivaaventyr.wordpress.com/galdhopiggen-i-bilder/” target=”_self”>här>>

Ett svar

1. Toppturer med hud under skidorna…

Vi säger som bergsguiderna: Det finns så många toppar, det är svårt att välja. Men vi har försökt. Här är ett urval av både lättillgängliga och avlägsna, lätta och svåra, vackra och ännu mer vackra, toppar som passar sig väl för topptur med hudar…….