På luffen med Rasmus genom Sarek.

Varje år packar jag min ryggsäck för att som min fru säger att jag ger mig ut på luffen. Den senaste turen på luffen gjorde jag i de svenska fjällen. Under en 14 dagars period har jag tillsammans med mina sex draghundar luffat runt i Lappland. En fin tur som gav mig fina minnen av fjällvärlden. Naturupplevelsen blev över förväntan, ibland sken solen på de vita fjälltopparna men det kunde också vara snöstorm. Nu är jag en sådan människa att jag trivs i alla väder, det är bra att vara förbered på det värsta av förhållanden. Viljan att luffa runt och anpassa mig efter den arktiska kylan är en viktig ingrediens till att jag ska lyckas med mina äventyr.
Jag blev tilldelad sex hundar och kan ni tänka er, min ledarhund hette just Rasmus. Så att få ha Rasmus som luffarkompis genom Sarek och Rapadalen gjorde denna tur till ett extra fint minne.
Jag vill också presentera de andra hundarna, Toulik, Manti, Salo, Singla och Unna.
Rasmus 1Här ligger Rasmus och vilar i solen efter en dags körning.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAÄnligen på väg in i Lapplands fjällvärld.
Tält 3En av de finaste tältplatser som vi hittade. 20 minusgrader och en härlig nattsömn.
Ripa 5
Fjällripan som lyfter efter att ha ätit.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ibland snöade det och då var det extra skönt att få krypa ner i sovsäcken.
Hundbivac 8
Hundarna hittade sina egna sätt att bemästra snöstormen.
Rapadalen 7
Rapadalen.

2 svar

  1. Fina bilder! Ett tydligt + för att det är så pass mycket utrymme till foton och mindre av text, det blir lätt att ta till sig. Sidan ger en härlig känsla av naturen till och med på datorn….. mvh Tomas

Kommentera

