Expedition Newtontoppen Svalbard.

Det fantastiska Svalbard bjöd till en början på fint väder, skulle bli värre några dagar senare.
Gänget träffades och gick igenom rutten till Newtontoppen. Alla var spända och förväntansfulla på hur det skulle gå. Ett fint gäng som var helt laddade inför expeditionen.
Onsdagsmorgon den 30 april startade vi med en skotertur från Longyearbyen ut på glaciären. Skoterturen gick inte som den skulle utan vi hamnade på en isig topp som gjorde att vi flög upp en bit i luften och jag hamnade lite snett ner i bakre delen av skotern. Det gjorde ont i höftleden men tänkte, att det är nog inte så farligt. Efter ca 4 timmar på skotern slog vi upp den första campen. Dagen efter startade vi kl 09.00. Allt kändes ganska bra, värkte lite i låret efter smällen på skotern.
Efter tre dagar med min onda höft var jag tvungen att bryta upp för att besöka en läkaren i Longyearbyen.
Det kändes inget vidare att behöva avbryta expeditionen på grund av att skoterturen inte gick som den skulle. Det är väl de här som jag också har med mig i planeringen, att det kanske inte går som man har tänkt sig. Jag är  helt återställd efter skadan. Svalbard och Newtontoppen finns kvar och jag kommer att anmäla mig till expeditionen 2015.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATältet upp efter snöskoterkörningen.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAMorgonen efter. Snö och blåst gjorde att pulkorna fick grävas fram.
OLYMPUS DIGITAL CAMERARivning av campen. En frisk och härlig vind.
OLYMPUS DIGITAL CAMERASkidfärden mot Newtontoppen har börjat. Motvind ca 15 m/s och måttligt med snö.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter en dag på skidor ar det dags att bygga camp igen.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAVäl inne i tältet. Primusen går för fullt, snart är det dags för lite varm mat. En efterlängtat stund.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAEtt glatt humör är en av de viktigaste ingredienser som man ska ha med på turen:-)
OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter toalettbesöket tog jag denna bild. Om jag ville in i tältet?
OLYMPUS DIGITAL CAMERADet är därför som jag älskar att tälta vintertid.
OLYMPUS DIGITAL CAMERADet här är frihet. Tillsammans med trevliga kamrater, pulka, och god mat.

6 svar

  1. Det ser riktigt kallt ut! Brrr :)) Så tråkigt att du skadade dej, men tur att det gick bra och precis som du säjer, det finns ju kvar! 😀

    • Jo då berget fins kvar och jag ger mig inte. Jag är helt återställd och jag tänker att ge mig av till Svalbard igen för att bestiga dessa toppar:-) Ja vädret var inte det bästa men jag har utrustning för detta. Sedan trivs jag när det är lite ruggväder:-)

  2. Det ser ju helt fantastiskt ut. Vi älskar båda vintercamping och det där måste vara extremt. Svalbard finns på vår ”att-göra-lista” 🙂 Önskar dig god bättring och nya friska tag till nästa Äventyr.

    • Det var också helt fantastiskt. Synd bara att transporten med skoter skulle förstöra hela expeditionen. Jag har återställt mig nu och planerar in att göra en resa till det vackra Island:-)

  3. Vilket äventyr! Det måste ha varit en riktigt häftig upplevelse. Men tälten ser ut som om de är halft begravda i snön. Var det svårt att ta sig ut på morgonen?

    • Äventyret passade mig alldeles utmärkt. Jag tycker om när det är lite tufft i vinterlandskapet. Det var inte så svårt att ta sig ut på morgonen. Vist det är ju inte som hemma att bara öppna en dörr och kliva ut. Det är också det här som är tjusningen med att campa på vintern:-)

Kommentera

