Björksaven, livets goda och nyttiga dryck!

Att samla in saven från björken är egentligen ingen konst alls. Det krävs att man har en björk, en borr, ett rör och en flaska.
Man tar saven från björken ca 14 dagar före innan lövsprickningen, då är också saven som mest näringsrik. Jag brukar mjölka björken på ca 5 liter av den söta och goda saven. Just nu är det en bra tid för mjölkningen.
Vad är då saven bra för. Den största tillgången är att den stärker immunförsvaret. Det är också en verksam produkt mot cancer. Forskarna  Rigshospitalet i Köpenhamn  använder björksaven i cancerforskningen. Källa: Kvällsposten. Man kan också använda saven som sötningsmedel i teet, i glass eller bara njuta av den som den finaste av naturprodukter. Att blanda den i hårschampot ger också en fin näring till håret. IMG_5809Första steget efter det att jag borrat hålet i björken. Ca 3 cm in i stammen.

IMG_5818Savens nyttiga droppar, det tog en dag att fylla 2 st petflaskor. 3 liter av livets dryck har jag nu i kylskåpet. En filtrering genom ett kaffefilter och drycken är helt glasklar.

IMG_5822Ett litet glas av naturens dryck piggar alltid upp.

IMG_5827Passa på nu när saven är som bäst. Njut av den klara dryck som naturen har att bjuda på, och så är den helt gratis också. Lycka till med er mjölkning av björksaven.

2 svar

  1. Hej, Tack för fin information, själv vill jag inte borra hål i björken och skada den mer än nödvändigt så jag skär bara ett jack med kniven. Verkar gå bra. Jag gör det för första gången. hur ska man förvara björksaven efter tappning? Frysa in?

    • Hej Karin. Jag brukar frysa ner saven i lagom stora petflaskor 33cl. Sedan när jag vill dricka är det bara att ta upp en flaska och njuta av den fina drycken. Det går lättare att mjölka björken på sav om man borrar ett hål i den. Efter mjölkningen är det bara att slå i en plugg gjord av björk. Allt stannar upp och trädet kan återgå till det normala. Lycka till och njut av vårens dryck:-)

Kommentera

