Bestig Kebnekaise nu i sommar!!

Att bestiga vårt fina fjäll Kebnekaise är en otroligt fin upplevelse. Ska man bestiga berget är det viktigt att planera in toppbestigningen då vädret är som bäst. Man bör också ha ett par extra dagar vid fjället för att kunna anpassa sin klättring efter vädret. Jag har bestigit berget 3 gånger, en av dessa kunde jag klättra upp till toppen i ett strålande solsken. Det är också belöningen att efter 8 timmars klättring få stå på toppen av Kebnekaise och njuta av den fina utsikten. Läs gärna om mina bestigningar och om utrustningen för en veckas vistelse vid foten av Kebnekaise. En förutsättning till att lyckas med sitt äventyr är att man har planerat turen i god tid.  

53 bVandringen från Nikkaluokta. Till höger syns lite av Kebnekaises snövita topp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATältplatsen vid fjällstationen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANu startar den efterlängtade turen upp mot toppen på 2114 meter.

59

Halva vägen avklarad. Här klättrar vi den västra leden som är markerad med rödfärgade stenar.

60Vi har precis tagit oss upp från kaffedalen.

63 bEfter 7 timmar såg vi den snöbeklädda glaciären av Kebnekaises topp.

001 gNågra steg kvar sedan har jag nått mitt mål.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATre glada vänner på toppen. Camilla, Jag och Johannes. Givetvis stor glädje. Vi står på sydtoppen, nordtoppen det är den som syns till höger om oss.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Belöningen efter vandringen upp till toppen. En otroligt vacker plats att vara på när vädrets makter är med på turen.

 

 

 

2 svar

  1. Underbara bilder från det storslagna landskapet!! Nån gång ska jag också stå där :))

Kommentera

