Korvgryta AL’A Arktis.

Här följer receptet:
Först av allt beställer man en resa till Svalbard, eller Grönland och då rekommenderar jag att åka i mars.
Ni har givetvis bokat upp er för en liten hundexpedition genom den fina fjällvärlden.
Det går åt 6 dragvilliga hundar till varje spann.

Det är också viktigt med att ha packat ner rätt utrustning, då tänker jag inte bara på maten utan också alla kläder, tält och sovutrustning.

Matlagningsutrustningen måste man ställa stora krav på och då rekommenderar jag Primus köket, och eftersom det är vinter, lite småkyligt är det bensinköket som får följa med på turen.

Ta fram köket och kastrullen, en 2liters kastrull kan räcka.
Fyll på med snö i kastrullen och låt den smälta. När snön har smält bör kastrullens innehåll vara ca 1 liter vatten.
Skär korven i skivor lägg korven i kastrullen och låt den koka upp.

Förbered pulvermoset genom att öppna påsarna.
När vattnet har kokat upp rör ni försiktigt ner potatispulvret i vattnet tillsammans med korven som nu har blivit genomkokt.
Sist tar man en påse Knorr korvstroganoffmix och blandar ner den i kastrullen.
Kryddningen är också en del av en lyckad måltid.
Salt efter behag.
Svartpeppar.
Lite piffiallkrydda.
Ketchup som man tar på efter tillagning.
Dryck till denna måltid, rekommenderar jag väl tempererat vatten från glaciären.
Den goda doften från innehållet i kastrullen börjar nu infinna sig och smaklökarna utsöndrar vätska som på en dräglande Boxer. Efter en tuff dag tillsammans med hundarna smakar denna middag otroligt gott.

Denna middag går också att laga till hemma i köket men man får då räkna med att smaken inte blir den samma, och det beror på att det fattas viktiga ingredienser. Den bör alltså tillagas i vildmarken.
Följer man ett beprövat recept då misslyckas man heller inte med matlagningen.
Smaklig måltid.                                                                                 
Lycka till.

2 svar

  1. Hej Hans! Du får det att vattnas i munnen och skapar ett sug av att komma med till Arktis. Hoppas du får en trevlig resa, Jag stannar hemma och läser din blogg allteftersom du rapporterar. Jag kan praktisera korvgrytan härhemma när jag är ute i kajaken.Ha det bra! Göran

    • Ja Arktis är fantastiskt. Hoppas att din måltid smakade bra fast den inte tillagades i Arktis. Vad kul att du följer bloggen. Det vore också kul om vi kunde göra någon liten expedition tillsammans. Jag är inte så duktig på kajak och därför så skulle jag kunna tänka mig en helg med dig som läromästare. Ha det så gott.

Kommentera

