Med riktiga kängor på Svalbard

Jag har beställt ett par riktigt varma kängor från Sofia Stålnacke.
Sofia tovar ihop dessa för hand, ett otroligt fint arbete. Hon lovar också att kängorna kommer att stoppa för extrem kyla. Läs gärna hennes beskrivning på hur hon gör dessa kängor.
Sofia gör också en hel del andra fina arbeten i ull. Gå gärna in och läs om detta på hennes hemsida. Länken dit fin på min hemsida.
Här kommer nu beskrivningen på de tovade kängorna.

                      
När jag ska tova ett par kängor får man till en början göra en
rejält stor mall, i vaxduk eller presenning. Folk som ser mina mallar
tror ofta att det är till storlek 50 eller 60 eller något ännu värre
större. Man måste ta till rejält med krympmån till ett par kängor!
Först gör jag själva tovningsarbetet. Jag lägger ull omväxlande med
fibrerna åt ena hållet och sedan åt andra hållet runt den tovade
mallen. Mellan varje lager häller jag på varmvatten. När jag har lagt
upp tillräckligt mycket ull bearbetar jag försiktigt ytan med varmvatten,
såpa och mjuka cirkulerande rörelser. Så småningom tovar fibrerna fast
sig i varandra. Då kan man ta i lite hårdare.
När ullen har stabiliserat sig runt kängan börjar jag valka, dvs bearbeta det storatovade stycket, så att det krymper. Jag skrubbar kängan mot en stor
valkbräda. Kängan blir hårdare och hårdare och jag formar den som jag
vill ha den. Detta sker med omväxlande varm vatten och kall vatten, en hel
del svett, tålamod och tungt, men otroligt roligt kroppsarbete!
När ytterkängan är klar tovar jag en mjuk och ganska tunn innerstövel, som
ska vara närmast foten. Den gör jag oftast i den ännu varmare och
mjukare alpackaullen.
Sedan ska även kraftiga sultyg tovas, liksom det tovade stycke som ska vara under lädret fram på kängan. Till sist, men inte minst ska sulor klippas till och läggas i, allt läder ska sys fast, snören ska dit, och latex ska penslas på undersidan i flera omgångar.
Det är en hel del jobb med ett par kängor, men jag lägger hellre ner en
massa jobb och tid på något som jag tycker är så otroligt kul, än bara
en tiondel av allt detta jobb på något som jag inte trivs med!
Har man bara motivationen och arbetsglädjen, så går nästan allt lätt!
Hälsningar Sofia!

2 svar

  1. Spännande med ett sådant arbete. Naturligt material går inte att ersätta. Skulle vara skoj att testa att tillverka ett par!

  2. Meget interessant med håndlavede støvler.

Kommentera

