Musselpizza

På min senaste skidexpedition på Svalbard och på väg till Magdalenafjorden med båt hade jag turen att få träffa på några av de Arktiska bjässarna. Ett gäng valrossar låg och njöt i solen på en av öarna utanför den vackra västkusten på Svalbard.
Jag älskar musslor och brukar alltid ha musslor på min pizza.  Jag vet att valrossarna liksom jag älskar musslor och varför inte bjuda dessa bjässar på var sin pissa med musslor på? Det gick tyvärr inte att fixa till detta, pizzerian som skulle leverera pizzorna kunde inte få ihop mängden musslor till kalaset. Det förstod jag när jag fick höra att valrossen äter ca 5000 musslor om dagen och på ön låg det ca 10 valrossar, alltså behövdes det ungefär 50.000 musslor. Jag gjorde iallafall ett försök.
Min skidfärd från Magdalenafjorden gick igenom Spetsbergen och slutligen 27 mil senare, i Longyearbyen, intog jag en pizza med musslor. Hur enkelt det kan vara att få ihop till en musselpizza!

Ett svar

  1. Bra referens för en liten pizza, jag tar gärna musslor också men skall tänka på detta nästa gång. Tack för trevlig berättelse.

Kommentera

