En bra start på denna lördag.

Klockan var 07:00, tittade till på termometern, den visade sig 3 minus. Äntligen är det lite vinterkyla! På med packningen på 18 kilo som låg klar från kvällen innan för en planerad vandring på ca 25 km. Jag tränar inför min Grönlandsexpedition. Givetvis använder jag mig av ACLIMAS sköna ullunderställ. I dag hade jag ett lager Netwool närmast kroppen, utanpå det drog jag på mig Hotwool jackan, vilket visade sig vara en perfekt kombination.
Träningsrundan gick bra och efter drygt 3 timmar var jag hemma igen.
En viktig sak som man ska tänka på när man har investerat i ullplagg är att sköta om dessa ordentligt. För att få ut den maximala funktionen i plaggen bör man läsa igenom tvättråden för de plagg som man har köpt. När jag har köpt ett nytt plagg brukar jag alltid tvätta det i maskin och då inte mer än i 30 grader ylletvätt, just för att mjuka upp plagget använder jag mig av ACLIMAS eget ulltvättmedel. Använd inte tvättmedel med enzymer, dessa medel förstör ullens fibrer och funktionen i plagget tappar sina egenskaper. Jag tvättar inte mina plagg varje gång som jag har använt dem, det räcker oftast med att vädra plaggen torra. Plagg av ren ull ger ingen dålig lukt, som oftast är fallet med syntetmaterial. Om du sköter dina plagg på rätt sätt och alltid använder ACLIMAS eget ulltvättmedel lovar jag att varje gång du använder kläderna kommer de att kännas som nya och du har också plagg som du tycker om att använda.

Kommentera

