Nu bär det av till Island och Grönland.

Det är 14 dagar sedan som jag kom hem från min expedition på Svalbard. Visst längtar jag tillbaka till den vackra naturen och alla de trevliga kamraterna som var med. Vardagen har hunnit ikapp och nu ser jag fram emot att snart få en skön semester tillsammans med min fru.
I morgon är det Oskars tur att ge sig iväg på sitt äventyr.
Utrustningen som jag hade på Spetsbergen kommer nu till stor del att användas av min son Oskar som åker iväg på sitt stora fiskeäventyr på Grönland. Under 7 dagar ska han vara flugfiskeguide och kock för en grupp turister som ska fiska i 3 olika älvar på södra Grönland. Denna flugfiskeresa är arrangerad av Monika och Mikael på Grönlandsresor.
Packningen består av bland annat ullunderställ från Aclima, som kommer till användning i de kalla glaciärälvarna som han ska flugfiska i. Matlagningsutrustningen kommer från PRIMUS. Två OMNI FUELkök som kommer väl till pass när det blir dags för att brassa käket. Tältet som Oskar sover i är ett BERGANS tvåmannatält modell lättvikt.
Innan landningen på Grönland blir det ett stopp på några dagar på Island. Oskar kommer att åka till den fina laxälven Holsá som finns på Island för att där försöka lura en lax.. Därefter väntar en veckas jobb på vandrarhem på Grönland. Han ska dessutom ut på ca 5 dagars vandring för att söka efter bra fiskeställen dit han kan ta med turisterna när de kommer. Det innebär övernattning i vildmarken med bara naturen och älven som sällskap.


Jag och resten av familjen önskar Oskar stort lycka till på resan och att han tillsammans med de andra flugfikegästerna få en spännande och givande upplevelse på Grönland.

Kommentera

