Isbjörnen, ett av världens största rovdjur.

Svalbard och Spetsbergen trollband mig redan när jag besökte ön första gången 2008. Jag tänkte att hit måste jag återvända en dag för en längre skidexpedition. När jag flög över Spetsbergen på väg ut till den arktiska isen och Nordpolen kunde jag inte släppa tanken på att återvända hit.
Min stora önskan var att få se ett av Svalbards största djur, isbjörnen. Det finns ca 3000 isbjörnar på Svalbard och deras huvudsakliga föda är säl. Hanen som är störst väger ca 800 kilo. Isbjörnen är fridlyst sedan 1973 och få endast skjutas om den kommer så pass nära befolkningen att den utgör ett hot mot människor. De flesta isbjörnar håller till på den östra sidan av Svalbard. Under vår expedition skidade vi på den västra sidan så isbjörnar var inte något direkt hot mot oss. Hade vi ändå fått besök av björnen kunde vi skrämma bort den med geväret vi hade med oss. Vi hade även ”snubbelbloss” runt tältet när vi sov för att varna om en isbjörn kom för nära. Och som en extra björnvarnare hade vi förstås Grönlandshunden Andrée. Vi låg två dagar i en fjord där det var gott om säl, jag hoppades att där kunna få se och fotografera en isbjörn, men de vill inte visa sig. Jag hade turen att få se andra djur som valross, säl, den vilda renen och en hel del av Svalbards rika fågelliv. Jag återkommer om de andra djuren i ett annat inlägg på min blogg.

Ett svar

  1. Fantastiskt! Ska bli kul att höra mer och se fler bilder…

    Micke

Kommentera

