Nu är den stora dagen för avresan här!

Att lämna Sverige just som den härliga sommarvärmen har gjort sitt intåg och åka till ett svalare plats är det inte många som förstår att man vill göra.

I morgon landar jag på Svalbard med förhoppningen om att det är ett bra skidföre. Vädret just nu är ca 5 minusgrader och sol, precis som jag vill ha.
Efter det att vi har lastat över packningen till pulkorna åker vi med båt de 200 kilometrarna längs med Svalbards otroligt vackra västkust. Båtfärden upp till norra Spetsbergen där expeditionen ska starta ta ca 18 timmar. Att resa upp till Magdalenafjorden längs med kusten är ett äventyr bara det. Här har vi stor chans att få se isbjörn och andra djur som lever längs med kusten. Båten heter Ms Farm och är av modell mindre, 15 meter lång med 7 kojplatser.
Det stora skidäventyret börjar när vi sätter på oss skidor och pulka och ta de första stavtagen mot målet, Ymerbukten, 200 kilometer längre söderut. Det kommer att kännas riktigt bra! Då börjar äntligen det stora äventyr som jag har planerat för så länge.
Jag önskar alla mina besökare att ni ska ha det riktigt bra och en trevlig midsommar, själv sitter jag vid Spetsbergen uppe på glaciären och firar  midsommaraftonen.
Vi hörs när jag är tillbaka igen!

Ett svar

  1. Lycka till Hasse och ha det superbra! Kram!

Kommentera

