Expedition Gobiöknen 2011.

När jag 2010 var på Grönland blev jag bekant med en tjej från Holland, Florence, som också var där på en expedition i samma trakter som jag befann mig i. Vi började prata och det blev mer och mer prat om olika slags äventyr. Vi planerade att göra en expedition tillsammans på Svalbard lite längre fram i tiden. Nu blev det inte så.
Hon skulle egentligen ha varit med på den kommande expeditionen till Svalbard i år men fick problem med sina knän. Eftersom den här turen går genom Spetsbergen krävs att man har en viss fysisk styrka och hon kunde inte följa med.
Florence är mycket förtjust i ökenområden. Jag har själv bott i Sinaiöknen 1 år så jag vet hur det är att vistas under sådana förhållanden. Sandstormar, en otrolig hetta och en nattemperatur som kan vara nollgradig.
Istället för Svalbard beger hon sig ut på en 2 månaders expedition genom hela Gobiöknen.
Detta är ett bra exempel på hur man kan byta ut sin dröm mot en annan men ändå behålla fokus på att få en riktig upplevelse, men kanske på ett annat sätt än vad som var planerat från början.
Från en dröm om att åka skidor på en glaciär på Svalbard till en annan dröm att vandra i en varm och torr öken.
Ni kan gå in på www.gobi2011.com och följa hennes expedition.

 

Kommentera

