Möte med rådjur

Jag trivs att vara ute i kyla och snö.
Att få sova ute en natt i sitt tält, ligga där inne och småhuttra lite grann väljer jag själv. Men om jag inte vill kan jag välja bort att vistas i den kalla miljön och sitta inne i stugvärmen och gotta mig med en fika i stället.
Idag när jag var ute på vandring mot Mälaren stötte jag på två rådjur som stod och krafsade i snön efter något att äta. För rådjuren finns inget alternativ. Jag stod där och tänkte på att vad lätt det är för oss människor att skaffa föda. Vi behöver inte tänka på att leta efter maten under snön utan det är bara att åka iväg till en stormarknad för att fylla matkassen. Tänk vad enkelt det kan vara.
Sedan kom tanken på att vad mycket av naturens resurser vi slänger bort. Av all den mat som vi köper slängs det ca 5 ton per dag. Är det att ta vara på naturens tillgångar eller kanske lever vi i överflöd?
Rådjuren som jag stod och tittade på verkar ha helt annan inställning till det naturen har att ge. För dessa djur gäller det att överleva den stränga vintern. De stod och åt länge på ett och samma ställe och tog vara på den mat som fanns att få. Tänk om vi kunde leva lite som djuren gör, att inte ta åt oss mer av maten än vi kan äta upp. Tanken slog mig när jag stod och tittade på rådjuren hur kämpigt de hade det i den djupa snön. Jag fick ett par fina bilder av rådjuren innan de försvann in i skogen.
Så småningom efter sin måltid gick de sakta in i skogen igen utan vetskap om att jag hade varit närvarande. En fin morgon som gav mig en tankeställare.

Kommentera

