Jotunheimen

Hej!

Jag har precis kommit hem från en fem dagar lång vistelse i den norska fjällvärlden. Med min bil och mitt tält har jag besökt Norges nationalpark Jotunheimen. Jag har varit vid Krossbu fjällstation för att därifrån vandra fram till Smörstabbreen. Väl framme efter 10 timmars körning slog jag upp tältet på en otroligt vacker plats. Med dom vita fjälltopparna i bakgrunden tänkte jag att bättre plats att tälta på finns inte. Här skulle jag bo i två dagar. Mitt mål med den här resan var att först vandra på glaciären Smörstabbreen och sedan ta mig vidare norrut för att bestiga Galdhöpiggen.

Vädret under mina dagar här i Norge blev till belåtenhet. Dagarna i Krossbu bjöd på riktigt fint väder  njutningen av att stå på glaciären var enorm.

Efter två dagar var det så dags att ta itu med Galdhöpiggen. Berget är nordens högsta topp. Med sina 2469 meter är det också nordeuropas högsta berg. Vädret hade slagit om och molnen bestämde nu över oss. Det blev en lyckad topptur fast bilderna inte blev som jag hade tänkt mig. Bättre lycka nästa gång. Norge är fantastiskt med alla sin platser för äventyr. Besök gärna Jotunheimen,  där finns en hel del äventyr att göra både för dom yngre och dom lite äldre.

Kommentera

