Träningstipps.

Snart är det dags att göra den första fjällvandringen. Den 1 Juli bär det av mot Sylarna för att där bestiga topparna. Vi blir 6 personer, 3 vuxna och 3 ungdomar. Förberedelserna är i full gång. Ett sätt som är bra att göra träningsmässigt är att dra bildäck. Det kan se lite roligt ut när man är ute och går stavgång med däcken efter sig. Många roliga kommentarer får man av dom som jag möter. Jag tror att dessa människor är avundsjuka. Jag brukar gå ca 8 km blandad terräng. Denna övning ger både benstyrka, armstyrka och inte minst axlar och rygg, alltså är det en bra övning för hela kroppen. Man börjar med ett däck och en kortare sträcka och därefter ökar man på belastningen och längden på träningen.

Nu behöver man inte ligga i hårdträning inför en fjällvandring men det underlättar lite om man har känt på packningen som man ska ha med sig. Jag brukar fylla ryggsäcken med sandsäckar ungefär den vikt som jag ska bära på min fjälltur. Den vikt som jag har är 26 kg och den går jag med i ca 1mil. Det tar 2,5 timmar. En normal fart som man har när man vandrar i fjällen är ca 2-3 km/tim. Så alla som ska iväg och göra någon vandring på med bildäcken fyll ryggan med sandsäckar ut och träna.

Lycka till.

Kommentera

