Stavgång Friskvård

Hej.

Ikväll är det dags igen. Vårat gäng på 8 personer är nu inne på det sjunde året. En gång i veckan och i ur och skur har vi kört på med våra stavar, visst har det varit lite motigt ibland men väl ute på löpan så har det gått bra. Jag drog igång denna grupp för 7 år sedan, det var efter att jag kom hem ifrån rygginstitutet. Jag var klar med min rehab för min ryggåkomma.

Jag fick lära mig att på ett riktigt sätt gå stavgång för att på så sätt bli rörligare i musklerna. Man ökar inte bara rörligheten utan man förbränner 25 % mer fett än om man skulle gå en vanlig promenad. Viktigt är att man lär sig grunderna i stavgång, att ta fram sina gamla skidstavar och tro att det blir bra rekommenderar jag inte. Dessa är till för längdåkning och passar inte in i stavgångstekniken. Det är längden på stavarna som gör att de inte passar att gå med. Ett par får långa stavar gör ofta att man får ont i axlar och nacke. Ta råd av en specialist och testa in stavarna så att de passar in just dina mått. Det finns oftast en kunnig person på sportbutikerna. Det är aldrig för sent att börja. 

Sammanfattningsvis skulle jag vilja råda er att börja med denna aktivitet. Gör som jag slå ihop er några stycken, ta kontakt med någon som ni kan få hjälp av i början. Jag lovar att när ni sedan har kommit igång blir det som ett gift. Sedan är det faktiskt en enormt bra grej för att umgås socialt också.

Annonser

Ett svar

  1. Vad duktiga ni är =)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: