Hemma igen!

Grönlandsexpeditionen har gett mig oförglömliga minnen!

Allt har fungerat perfekt och det blev nästan så som jag hade förväntat mig att leva tillsammans med Inuiterna. Jag hade tänkt mig en lite modernare boende, men tältet bestod av två hundslädar och ett bomullstyg! Här var det bara att gilla läget och anpassa sig till deras sätt att leva, det var det som var meningen med expeditionen.

Folket var intressant att få lära känna, väldigt kunniga när det gällde att leva med naturen och ta till vara på dess tillgångar. För dessa människor är jakt och fiske ett sätt att överleva. De byten de lyckades fånga åt de själva eller sålde i stan.

Att få tillbringa dessa dagar på Grönland med mat bestående av rå fisk, rått sälkött, kokt lammkött och utan kommunikation med omvärlden har varit spännande. Jag har fått känna på att leva i deras värld utan moderniteter.

Jag vill gärna rekommendera fler att genomföra ett sådant här äventyr!

Har ni möjligheten att få bekanta er med Inuiter och deras hundar och uppleva deras sätt att leva, kan jag garantera att ni får ett minne för livet!             

Kommentera

