Våren….Törs man tänka tanken?

Jag vaknade upp i morse och tänkte att eftersom det är första mars har nog våren kommit i natt. Det borde vara så att våren kommer över en natt, det kan börja snöa över en natt och det blir full vinter så varför inte, samma regler borde gälla för vårens inträde.

Nu var det inte på det viset i år, kung Bore håller sig kvar. Våren kommer nog att infinna sig så småningom. Jag vaknade tidigt denna morgon, gick upp vid sextiden. Det hade fallit lite snö det var bara att ta fram traktorn från garaget och ta itu med snöröjning istället för att ge sig på att försöka hitta några vårtecken.

Efter att ha druckit upp mitt morgonfika var det dags att ge sig på snön. Jag fick känslan att den låg där och hånflinade åt mig. Du ska inte tro att jag släpper taget om vintern än, ut och skotta med dig!

Nu är det så också att jag älskar snön. Denna vinter som är just nu är helt perfekt. Att kunna vara ute och åka skidor, pulka, och skridskor. När kunde man senast spänna på sig skidorna för en långtur precis utanför knuten? Man slipper att åka iväg flera mil för att ha kul i snön. Det är helt underbart.

Jag hade glömt tankarna om våren när jag satt inne och såg ut genom fönstret, all den snö som hade fallit under natten hade gjort att hoppet om att våren var på intågande hade försvunnit.

I garaget står min gamla trotjänare står och väntar. En Ferguson av årsmodell 1962. Den har verkligen fått bekänna färg i vinter. Men bara man behandlar traktorn väl så brukar den ställa upp på det mesta.

När jag kom ut hördes det ett ljud som fick mig att ändra mig. Plötsligt hördes ett liknade ljud fast från ett annat håll. Ljudet kom från två envisa talgoxar som satt och pratade med varandra. Tänk om man kunde sjunga in våren som dom gör, då skulle jag kunna hjälpa till att framkalla vårfloder och grönska. Det lät som om våren i alla fall kanske var på väg. Jag gjorde inget försök att hjälpa till med att få hit våren tidigare. Skulle jag börja sjunga med mina toner så kanske våren skulle dröja ännu längre med att visa sig. Nej, man måste låta naturen sköta sitt, jag hade min snöröjning att ta hand om. Jag gick förbi lillstugan och fick se att stugan höll på att skaka av sig den snö som hade lagt sig på taket. Som en våt hund som skakar av sig pälsen efter badet försökte stugan göra likadant. Snön hade glidigt ner halvvägs från taket och ville inte riktigt släppa taget. Kanske detta var ett litet vårtecken i alla fall, jag ville inte släppa tanken att kanske är våren på väg.         

  

Ett svar

  1. Jag tycker också att det är dags för våren att visa sig nu! // Tina

Kommentera

